Skip to main content

Sumber Data Demografi

1.0         Pengenalan

Demografi merupakan elemen penting dalam pembangunan modal insan sesebuah negara.  Demografi merujuk kepada tingkah laku berkumpulan dan memberi gambaran penduduk dari segi berangka dimana penduduk dianggap sebagai suatu kumpulan manusia yang diwakili oleh jenis-jenis perangkaan tertentu.  Ilmu demografi ini telah di asaskan oleh Achille Guillard pada tahun 1855 dan mentakrifkan ilmu demografi sebagai suatu penelitian sejarah sosial dan alamiah tentang spesis manusia atau suatu ilmu matematik tentang penduduk, perubahan-perubahan yang mereka alami, serta keadaan fizikal, sivil, intelek, dan moral penduduk (Hollingsworth;1969).  

Sehubungan dengan itu, terdapat dua jenis data utama.  Pertama ialah perhitungan semua orang ada.  Sesungguhnya data bentuk ini dikaitkan dengan jumlah (bilangan) penduduk yang diperolehi melalui sumber banci, survei dan sistem daftar pendaftaran. Malahan juga, data ini kebiasaannya diperolehi melalui banci yang melibatkan perhitungan keseluruhan penduduk bagi tarikh yang sama.  Bentuk perangkaan lain ialah catatan peristiwa hidup.  Kebiasaannya peristiwa diperolehi melalui beberapa skema pendaftaran yang dibentuk untuk mencatatkan semua peristiwa tertentu iaitu kelahiran, kematian, perpindahan, perkahwinan dan penceraian dan sering diperolehi melalui daftar peristiwa penting (Muzahet: 1987: 3).  Oleh hal yang demikian, sumber data demografi adalah pelbagai dan sangat penting dalam menentukan demografi penduduk di sesebuah kawasan.  Kesimpulannya, demografi adalah pengajian ilmiah yang sistematik mengenai peristiwa-peristiwa kependudukan baik dalam berkelompok atau individu yang mempunyai fungsi dan tekanan yang berbeza namun saling berkaitan antara satu sama lain (Goldsheider: 1971: 2-3).


2.0        Kepelbagaian, kekuatan dan kelemahan sumber data demografi.
2.1 Banci
Banci didefinisikan sebagai suatu proses pengumpulan, penyusunan, penjadualan, dan penerbitan data demografi, ekonomi dan sosial yang mana sangat berkaitan dengan manusia, ditempat tertentu atau di negara tertentu (PBB, 1958).   Secara amnya, bancian merujuk kepada perhitungan setiap individu dan mencatatkan setiap ciri-ciri yang dianggap berkaitan individu berkenaan secara berasingan. Pada masa yang sama setiap catatan dan perhitungan yang dibuat dilakukan pada masa dan tempoh rujukan.  Antara ciri-ciri banci meliputi semua orang yang tinggal dalam sesuatu wilayah harus memberikan data yang diperlukan.  Ia juga perlu dilakukan pada waktu tertentu yang harus dilaksanakan pada saat yang ditentukan secara serentak, dan melitupi suatu wilayah tertentu yang mana ruang lingkup banci harus meliputi batas yang tertentu.  Malahan juga, dari segi penggunaan moden banci merupakan kepada pengiraan penduduk secara meluas.  Pengiraan ini dilakukan secara menemubual tiap-tiap orang atau isi rumah, iaitu suatu tugas yang begitu meluas dan rumit. Banci merupakan sumber yang paling baik untuk menentukan jumlah keseluruhan penduduk pada suatu tempoh tertentu.  Jumlah angka itu sendiri sebahagiannya merupakan suatu persoalan yang melibatkan keputusan secara arbitrari yang terdapat kategori-kategori penduduk tertentu yang biasa tidak dimasukkan skop sesuatu banci.  Begitu juga, terdapat beberapa kumpulan orang yang tidak boleh dikira melalui tatacara yang biasa, tanpa peruntukan yang khusus (Barclay;1987 :8-9).

Dalam pengiraan sesuatu penduduk, terdapat dua pengiraan asas yang sering diguna pakai iaitu de facto dan de jure. Kedua-dua ukuran ini menghasilkan suatu saiz penduduk yang berbeza bagi wilayah atau kawasan yang sama dalam sesebuah negara.  Sistem de facto mengambil kira seseorang yang dijumpai pada masa penghitungan banci dilakukan. Pendekatan de facto ini diikuti oleh United Kingdom dan di kebanyakkan negeri komanwel termasuk Malaysia. Manakala sistem de jure mengambil kira orang yang disenaraikan di tempat tinggal mereka tanpa mengambil kira dimana mereka berada semasa bancian dilakukan dan diamalkan di Amerika Syarikat dan Perancis.

Kekuatan yang diperolehi melalui sumber banci antaranya ialah maklumat yang diperolehi dianggap paling tepat.  Hal yang demikian kerana maklumat yang diperolehi berdasarkan maklumat responden di lapangan.  Secara umumya, sebarang maklumat dikeluarkan oleh responden dianggap mempunyai kejituan yang tinggi.  Banci juga dianggap sebagai sumber bahan rasmi yang paling penting kepada ahli geografi dan juga penduduk setempat.  Hal yang demikian melalui banci, ia memberi satu gambaran yang statik terhadap keseluruhan penduduk di suatu masa, tempoh dan tempat tertentu.  Gambaran ini juga berguna untuk mengenalpasti demografi penduduk dan memudahkan sesuatu kajian dilakukan di suatu tempat yang dipilih oleh penyelidik mengenai sesuatu kawasan.  

Sumber bahan rasmi ini juga menjadi rujukan untuk melakukan survei lain . Berdasarkan maklumat yang diperoleh melalui banci boleh dijadikan sumber dan persediaan awal sebelum survei dilakukan dilapangan.  Hal yang demikian membuka peluang kepada para pengkaji untuk melakukan sesuatu kajian dengan lebih meluas dan mendalam.  Malahan juga, hasil kajian penyelidikan yang dilakukan dapat mewujudkan satu dasar asas di peringkat pentadbiran.  Penghasilan sumber ini daripada fakta yang lebih halus terhadap analisis demografi yang dilakukan dan implikasinya adalah untuk kegunaan masa depan.

Antara kekuatan lain yang diperoleh dalam banci adalah bebas dari pengaruh kesalahan sampel (sampling error)  Seperti yang diketahui, data dalam banci yang dikumpul berdasarkan sampel menyebabkan ‘sampling error’ diperkenalkan dalam hasilnya.  Perbezaan pasti akan wujud dalam pelbagai sampel saintifik sama ada dipilih atau tidak, perbezaan mungkin wujud antara sifat-sifat penduduk dan kumpulan yang lebih besar berdasarkan sampel yang dipilih.  Walaubagaimanapun, dalam sampel saintifik yang sering digunapakai dalam banci ‘sampling error’ mudah diukur berdasarkan keberangkalian dan boleh dikawal apabila mencapai tahap standing kesilapan merentasi kumpulan atau kawasan geografi.  Oleh hal yang demikian, menunjukkan banci bebas dari kesalahan sampel yang diperolehi dan datanya selamat untuk digunapakai.  

Manakala kelemahan yang dikesan dalam sumber banci ini terdapat dalam pendekatan de facto dan de jure sebagai pengiraan bancian. Kelemahan de facto pertamanya, kesukaran mendapatkan keterangan tentang orang-orang yang berada didalam perjalanan (transit).  Kedua, kaedah ini boleh membesarkan saiz penduduk di bandar-bandar atau di tempat pelancongan.  Manakala kelemahan yang terdapat pada pendekatan de jure pula menyebabkan timbulnya masalah yang melibatkan bahagian penduduk yang mempunyai lebih dari sau tempat kediaman. Selain itu juga terdapat juga masalah untuk menghitung orang-orang yang tidak ada semasa banci dilakukan.  Butir-butir orang-orang yang tidak ada di tempat kediaman biasa menyebabkan mereka terpaksa dipindahkan.  Perkara demikian akan melambat dan menimbulkan hitungan berganda (Sidhu et al;1977). 

Selain itu, banci mempunyai had-had yang tersendiri.  Biasanya terdapat pertalian yang rapat antara kualiti banci dengan pembangunan sosio-ekonomi sesuatu negeri.  Menurut Zelinsky, bahawa di kalangan ‘ bangsa yang pencapaian teknologinya terhad, terdapat beberapa masalah yang sukar melebihi masalah pentadbiran iaitu kejahilan, syak wasangka, permusuhan, dan kadangkala penipuan di pihak mereka dikira, biasa juga disebabkan oleh kurangnya pengertian terhada masa atau kepentingannya iaitu kesukaran fizikal untuk berhubung dengan kawasan-kawasan pendalaman (Sidhu et al;1977).  Di negeri-negeri Barat pengumpulan data banci adalah suatu proses yang sudah matang dan melbatkan pengumpulan maklumat yang pelbagai, namun masalah masih juga hadapi.  Misalnya di Great Britain, selepas 170 tahun banci dilakukan, pada tahun 1970 mendapat tentangan pertama kalinya.  Justeru itu telah menimbukan syak wasangka bahawa banci boleh menganggu ‘privacy’ seseorang.

Di samping itu, tempoh pengumpulan data banci selama 10 tahun sekali tidak dikekalkan.  Hal yang demikian berlaku di Malaysia apabila banci-banci yang di ambil tidak mencakupi tempoh 10 tahun seperti yang diwar-warkan.  Hari dan bulan bancian dilakukan juga adalah berbeza-bezadari satu banci ke satu banci yang lain. Situasi ini dapat dilihat di Malaysia pada tahun bancian 1921, 1931, 1947, 1957, 1970, 1980,1991,dan 2000.   Malahan juga, rekod-rekod terdahulu juga tidak disimpan selain daripada jilid-jilid yang diterbitkan (Sidhu et al: 1977: ) . 

Tambahan pula, banci pada kebiasaannya dilakukan tiap sepuluh tahun sekali, tempoh ini telah menyebabkan pelbagai perubahan berlaku.  Perubahan yang berlaku ini akan menyebabkan beberapa indikator yang digunakan akan berada pada tahap lemah seperti kelemahan ukuran umur, tanggal pernikahan, dan tahun kelahiran. Malahan juga, kelemahan lain yang dikenalpasti dalam banci adalah kesalahan kejituan dan ketepatan laporan banci.  Hal yang demikian berlaku disebabkan berlakunya kesalahan dalam mencatat data semasa dilapangan dan menyebabkan kesulitan untuk dianalisa.  Perkara sedemikian dekatakan berpunca daripada pembanci dan pelapor yang kurang latihan dan kemahiran.

Terdapat keraguan terhadap semua fakta yang dipungut melalui banci. Kelazimannya keraguan berlaku lebih besar berbanding dengan kes umur yang dilaporkan. Oleh hal yang demikian kerana taburan bagi kebanyakkan ciri dalam suatu penduduk mempunyai perkaitan antara umur, jadual perangkaan umur yang telah dikelaskan.  Namun kadangkala cara demikian tidak dapat digunakan.  Dengan demikian jadual penduduk yang dihasilkan perlu berkecederungan mengikut format khusus yang ditetapkan.  Contohnya dapat dilihat taraf perkahwinan jelas bergantung kepada umur dan jantina seseorang, jadi tidak bermakna bagi kita untuk mengetahui angka bujang, berkahwin, janda bercerai tanpa memisahkan antara lelaki dan perempuan dan mengenai umur mereka.

2.2         Survei (Tinjauan persampelan)
Survei merupakan sumber data kedua yang digunakan bagi mendapat maklumat di lapangan.  secara amnya, survei merupakan suatu proses pengumpulan maklumat berdasarkan pengkhususan kajian yang lebih meluas dan mendalam.  Survei umumnya digunakan oleh para penyelidik sosial untuk mendapatkan maklumat yang terperinci dan spesifik terhadap perkara yang berkaitan dengan tingkah laku penduduk, sikap, kepercayaan, pendapat, kareteristik, pengetahuan dan harapan responden (Barclay: 1987: 13-15).  Dalam sesetengah negara tinjauan sampel begitu digunakan secara meluas dan telah menjadi begitu tepat bahawa banci kebangsaan menyajikan kurang untuk menyediakan jumlah kebangsaan komposisi penduduk daripada untuk menyediakan data mengenai kawasan yang lebih kecil, negeri, bandar, negara, untuk membenarkan pecahan lebih terperinci ke dalam kategori ditapis danlebih terperinci merentas pengelasan ciri-ciri daripada melakukan kaji selidik sampel.

Kebaikan yang terdapat dalam survei pula dikesan apabila kaedah ini juga lebih kerap digunakan berbanding banci.  Tempohnya lebih kerap dan tidak ditetapkan masa seperti banci.  Malahan juga, survei ini sering dilakukan secara persendirian, manakala kebiasaannya banci ditetapkan oleh pemerintah.  Hal yang demikian menunjukkan survei boleh dilakukan pada bila-bila masa dan dimana sahaja.  Kajian melalui survei juga turut digunakan bagi memantapkan maklumat untuk bancian.  Teknik yang sering dijalankan dalam kaedah ini juga sama dengan banci dalam urusan mengurus dan mengumpul data.  Oleh hal yang demikian, di sini boleh dirumuskan bahawa survei adalah proses pengumpulan data yang lebih khusus dan mendalam terhadap sesuatu data maklumat yang dijalankan di lapangan. 
 Kebiasaan, siasatan bukan sahaja mempunyai bidang dan skala yang lebih kecil tetapi kerap kali terhad kepada suatu sampel penduduk (Barclay: 1987: 13-15).  Prinsip persampelan membuka beberapa kemungkinan lebih fleksibel dari segi pungutan data persampelan.  Pengurangan jumlah individu yang akan di siasat, persampelan dapat mengurangkan kos dan menumpukan perhatian yang lebih terhadap ketepatan maklumat bagi setiap individu. Sampel akan dirangka terlebih dahulu untuk mendapatkan perangkaan sesuai digunakan kepada penduduk.   Pemilihan individu sebagai responden perlu dirancang supaya setiap individu mempunyai peluang yang sama untuk terpilih.

Kekuatan lain yang ada pada survei ini juga melalui pengumpulan data.  Data yang dikumpul diperolehi dengan lebih jelas dan khusus. Kedalaman pemahaman dan respon daripada responden adalah tinggi (Pollard: 1987: 9-10).  Hal yang demikian dapat mengelakkan berlakunya kekurangan data kajian.  Tambahan pula, topik yang digunakan adalah lebis spesifik dan terperinci.  Perincian ini menyebabkan sesuatu maklumat diperoleh dengan lebih jelas dan tidak menimbulkan kepincangan maklumat.  Pengumpulan data melalui kaji selidik ini juga menyebabkan sumber data yang diperoleh adalah lebih luas skopnya. Justeru itu, sesuatu maklumat demografi penduduk dapat diperoleh dengan lebih mudah dan mendalam.  Kesahihannya ada bergantung kepada responden sebagai sumber maklumat.  

Selain itu, kelemahan yang terdapat dalam sumber data demografi ini antaranya adalah data persampelan yang digunakan dalam siasatan tidak bebas daripada keadaan yang sentiasa berubah-ubah disebabkan kepelbagaian dan perpindahan penduduk.  Hal yang demikian telah menimbulkan masalah lain dalam membentuk kesimpulan daripada sampel data kerana angka-angka yang diperhatikan mungkin menyeleweng daripada angka sebenar.  Penyelewengan ini dijangkakan boleh dianggarkan berasaskan kepada reka bentuk sampel.  Ketidaktepatan angka yang digunakan juga boleh menyebabkan ‘bias’ berlaku.  Hal ini merupakan alasan utama perlunya memberikan perhatian yang wajar terhadap peraturan tatacara persampelan.
Kelemahan survei yang dikesan adalah wujudnya informasi yang disembunyikan daripada responden terutamanya yang berkaitan dengan sifat, motivasi, kewangan, atau perilaku responden.  Hal yang demikian telah menyukarkan ketepatan untuk mendapat sesuatu maklumat berkaitan responden.  Malahan juga, kemungkinan yang besar bahawa responden kadang-kala tidak akan memberi jawapan terhadap persoalan yang dikemukan oleh pengkaji.  Namun, keberangkalian besar responden akan memberi jawapan yang sebaliknya mengikut kefahamannya sendiri.  
Di samping itu juga, wujudnya kelemahan apabila responden terlalu membatasi pada jawapan-jawapan tertentu.  Hal yang demikian kerana keterujaan pada responden untuk memberi maklumat dan berkongsi apa yang diketahui menyebabkan situasi tersebut berlaku (Pollard: 1987: 9-10).  Dari segi pengumpulan maklumat di lapangan menggunakan kaji selidik pula, kelemahan yang timbul adalah apabila responden sering tidak mengembalikan borang kaji selidik.  Hal yang demikian menyukarkan pengkaji mendapatkan maklumat dan respon terhadap kajian.  Oleh itu, kelemahan ini menyebabkan data yang diperolehi tidak seperti yang diharapkan oleh pengkaji dan tidak menepati kertas kerja sebelum survei dijalankan

2.3         Sistem pendaftaran
Sistem pendaftaran merupakan salah satu sumber data demografi diperolehi untuk mendapatkan maklumat penduduk.  Sistem pendaftaran adalah proses pengendalian, pengumpulan dan penerbitan data diuruskan oleh agensi pemerintah di peringkat pusat, negeri maupun tempatan.  Sistem pendaftaran merupakan suatu cara paling baik untuk mencatatkan peristiwa-peristiwa yang berlaku.  Kebiasaannya sistem ini adalah wajib dilakukan.  Sumber ini juga sama seperti banci dan survei yang melibatkan mengumpulkan data individu terutamanya data penting (vital record).  Rekod catatannya standard bagi melaporkan sesuatu peristiwa penting seperti kelahiran hidup, kematian,  perkahwinan, penceraian dan migrasi antarabangsa (Bogue: 1969: 106-108).

Kekuatan yang diperolehi dalam sistem pendaftaran ini antaranya adalah tugas pengumpulan data tidak begitu sukar berbanding dengan banci.  Hal yang demikian, kebanyakkan data yang diperolehi datang daripada responden atau perseorangan dalam sesuatu pendaftaran.  Pendaftaran yang maksudkan adalah sistem pendaftaran pengenalan diri, sistem pendaftaran perkahwinan, migrasi dan lain-lain lagi.  Ini memudahkan pengumpul data untuk mendapatkan maklumat dan tidak perlu banyak bergerak semata-mata untuk mendapatkan data demografi.  Maka data-data yang diperolehi dianalisis dan keberangkalian kesahihan maklumat adalah tinggi kerana semasa sesi pendaftaran dilakukan responden perlu memberikan beberapa maklumat sama ada dalam bentuk peribadi atau sebaliknnya sebagai syarat pendaftaran.
Manakala kelemahan yang dikenalpasti antaranya sumber ini dianggap tidak cekapHal yang demikian kebanyakan berlaku di negara membangun. Kekurangan minat oleh penduduk tempatan untuk mencatat aktiviti harian mereka dalam pensijilan peristiwa penting menjadi puncanya (Bogue: 1969: 106-108).  Perkara sedemikian menyebabkan sistem pendaftaran dianggap tidak mampu berfungsi degan baik.  Selain itu juga, pengkelasan ciri-ciri peribadi turut menimbulkan masalah besar dalam sistem pendaftaran.  Hal ini terjadi akibat terdapat pelbagai jenis peristiwa yang mana setiap satunya harus dijelaskan peristiwa yang berlaku.  Maka dengan itu menyebabkan tidak wujud suatu catatan mengenai orang secara keseluruhannya yang boleh di jadikan rangka kerja bagi angka-angka lain. 
Seterusnya, kelemahan sistem pendaftaran terungkap apabila timbulnya masalah untuk mendapatkan sebahagian besar maklumat yang diperlukan.  Seorang pendaftar bertanggungjawab mengekalkan standard pengkelasan yang seragam terpaksa mendapatkan sebahagian besar maklumat yang diperlukannya daripada seseorang yang tidak mempunyai perkaitan secara langsung dengan sesuatu peristiwa. Misalnya, kematian tidakndilaporkan oleh orang yang terlibat menyebabkan kematian tetapi oleh orang lain yang berkemungkinan tidak mempunyai dorongan untuk memberikan laporan yang tepat.
Malahan juga, laporan yang menimbulkan keraguan terhadap semua perangkaan.  Hal yang demikian, berkaitan dengan kelahiran hidup dan kelahahiran mati.  Apabila seseorang bayi mati tidak berapa lama selepas dilahirkan, mungkin akan menimbulkan kekeliruan berhubung dengan masalah hidup (Bogue: 1969: 106-108).  Walaupun fakta itu jelas tetapi orang seringkali membuat kesilapan.  Selain itu, kesilapan yang jelas dan kecenderungan turut melambatkan pendaftaran, kadangkala sehingga ke tahun berikutnya.  Akibatnya, kadar kelahiran dan kadar kematian bayi tidak seharusnya diterima tanpa kajian terhadap sistem pendaftaran dan perlaksanaannya di sesebuah negara terlebih dahulu.

2.4        Sumber data lain
2.4.1 Penduduk data dari operasi pentadbiran
Dalam usaha untuk mentadbir program-program tertentu, adalah perlu untuk mengumpul maklumat yang boleh dijadualkan untuk menghasilkan maklumat demografi.  Data-data ini biasanya hanya merujuk kepada segmen penduduk, tetapi untuk kajian khusus demografi ini tiada had. Dalam skim keselamatan sosial contohnya, mengumpul maklumat mengenai semua pekerja dalam tenaga buruh dan mengenalpsti pesara di bawah skim ini.  Malahan juga, pengerahan tentera memerlukan tenaga lelaki antara umur tertentu untuk mendaftar dan memberikan maklumat tentang diri mereka (Weeks: 2008: 134).
Banyak potensi sumber-sumber data tidak dieksploitasi kerana perbelanjaan yang besar memindahkan maklumat kad tebuk atau sebaliknya menyediakan untuk penjadualan.  Walau bagaimanapun, semua ini menggunakan operasi pentadbiran berkomputer (Weeks: 2008: 135).  Keputusan rekod diringkaskan untuk statistik yang lebih mudah.  Kelemahan yang dikenalpasti dalam sumber data ini adalah apabila data yang disediakan oleh operasi pentadbiran adalah terhad, mereka boleh menyediakan rangka pensampelan yang lebih ideal daripada menjalankan kaji selidik khas.  Sebagai contoh, menemuramah rutin isi rumah yang dipilih secara rawak, sampel wakil migrasi, orang bercerai, anggota kumpulan agama atau etika tertentu, atau pasangan yang mempunyai dua orang anak.

3.0        Kesimpulan
Tuntasnya terdapat sumber data demografi yang utama dalam proses pengumpulan data. Data-data yang dimaksudkan antaranya ialah banci, survei, dan sistem pendaftaran.  Hasil yang diperolehi menggunakan sumber data ini adalah berbeza, namun perbezaan yang berlaku dalam angka yang kecil.  Malah, kadangkala terdapat jurang yang boleh menghalang penganalisisan data dilakukan mengikut susunan.  Laporan tersebut mungkin akan berselerak. Jadi, sumber data ini dikenalpasti mempunyai kekuatan dan kelemahan antara satu sama lain.  Walaubagaimanapun, sumber data demografi menjadi sumber penting dalam sesuatu pengumpulan maklumat terutamanya melibatkan pentadbiran. Oleh hal yang demikian, sumber data-data ini menjadi sumber untuk dianalisis sebelum proses selanjutnya dilakukan.  


Rujukan
Barclay W George. 1987. Teknik Menganalisis Penduduk. Terjemahan Muzahet Masruri. Kuala Lumpur; Penerbit Dewan Bahasa dan Pustaka.
Bogue Donald J. 1969. Principles of Demography.  Chicago; Penerbit Community and Family Center, University of Chicago.
Goldscheider Calvin. 1971. Populasi, Modernisasi, dan Struktur Sosial. Jakarta; Penerbit; CV. Rajawali, Jakarta.
Hollingsworth T.H.1969.  Historical demography, The Sources of History; Studies in the Uses of Historical Evidence. London; Penerbit Dean stree.
Sidhu S. Manjit &  Asmah Ahmad. 1977. Sifat Geografi Penduduk. Kuala Lumpur.  Penerbit; Universiti Malaya.
Pollard A.H, Farhat Yusuf dan Pollard G.N. 1987. Demographic Technique. Australia; Penerbit Pergamon Press, Macquarie University.
Weeks John R. 2008. Population; An Introduction to Concepts and Issues, Eleventh Edition. Belmont; Penerbit San Diego State University.



Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman Bersama Orang Asli Sungai Rual

Setelah hampir sebulan berada di InsPeK, UMK atau lebih dikenali sebagai Institut Penyelidikan dan Pengurusan Kemiskinan, pengalaman pertama aku sebagai pembantu penyelidik di sini adalah bersama Orang Asli di Jeli.  Pengalaman kali ini seperti mengulit kenangan zaman belajar jea. Sains Pembangunan di HATI kot! Hahaaaa After 5 tahun aku mendalami dunia Sains Pembangunan akhirnya sekarang aku faham apa yang aku pelajari ketika masa dulu-dulu. Tulah..masa belajar x mau hadam betoi-betoi kan. :) Berbalik kepada pengalaman di Sungai Rual.  Sungai Rual terletak dalam jajahan JELI, KELANTAN. Kajian kali ini dibawah Unit Pekhidmatan dan Akademik yang menjalankan kajian mengenai Pemetaan Potensi Komuniti (Social Network Lab) dan komuniti terpilih adalah ORANG ASLI. Kitorang kat sini kumpul datalah kan...  Apa yang aku tahu pasal Orang Asli nie, MEREKA adalah... ORANG ASLI, ORANG ASAL atau MASYARAKAT PRIBUMI. MEREKA merupakan salah satu kelom...

Dilema Student DEGREE Nak Sambung Belajar

Sering menjadi dilema buat student yang nak sambung belajar bagi pengajian SARJANA kan? Nak pilih Coursework ke Research ke Mixed Mode?  Pening sebenarnya nak sambung MASTER.  Punyalah gigih aku study pasal nak sambung belajar dengan tanya senior-senor pasal benda ni... Dulu memang semangat menggunung untuk terus sambung belajar selepas tamat degree. Tapi aku berada dalam dilema juga samada nak sambung coursework ke nak buat research! Sebenarnya kalau korang nak sambung belajar peringkat SARJANA... korang ada 3 pilihan untuk nak sambung belajar: 1.  MASTER  KERJA KURSUS/COURSEWORK  2.  MASTER  FALSAFAH/PENYELIDIKAN 3.  MASTER  DENGAN MODE CAMPURAN/ MIX MODE Okeh! jelaskan pasal pilihan ni? Heheee... 3 pilihan ni berbeza kaedah dan caranya tau! MASTER KERJA KURSUS/COURSEWORK Sebenarnya merujuk kepada pembelajaran dalam kelas, assignment dan exam.  Pada aku perjalanan sebagai pelajar kerja kursus ini tidak kuran...