Solat dalam bahasa Arab dikenali sebagai
selawat merujuk kepada sembahyang dalam agama Islam.Solat telah dibahagikan
kepada dua iaitu solat fardhu dan sunat.
Solat sunat diwajibkan kepada orang Islam yang baligh dan berakal
sebanyak 5 kali sehari pada waktu – waktu tertentu iaitu Zuhur, Asar, Maghrib,
Isyak dan Subuh. Manakala solat sunat
terdiri dari solat hajat, tahajud, witir, dan lain-lain.Solat ini dituntut
kepada umat Islam untuk melakukannya namun mengikut kemampuan dan tidak wajib. Solat merupakan amalan paling penting selepas
iman, malah ia disifatkan seumpama kedudukan kepala kepada badan.
Tanpa kepala binasalah
jasad dan tubuh badan seseorang, tanpa solat hancurlah pula agama dan
keimanan.Rasulullah s.a.w. pernah mengatakan bahawa solat merupakan perintah
Allah s.w.t yang pertama ke atas umat baginda.
Solat juga menjadi amalan pertama yang akan dihisab di akhirat kelak
(Mohd. Gunawan: 2003: 22). Kajian
saintifik oleh tiga pensyarah Universiti Malaya (UM) telah berjaya membuktikan bahawa solat yang
diwajibkan kepada umat Islam setiap hari bukan hanya amalan kerohaniaan tetapi
mempunyai hikmah kepada fizikan dan mental manusia. Kajian sains moden telah mendedahkan bahawa
amalan yang dilakukan setiap hari sebanyak lima kali sehari bukan sahaja untuk
mendekatkan kepada penciptanya namun memberi manfaat kepada tubuh manusia
(Berita Harian: Unknown).
Dalam solat terdapat beberapa postur
utama yang telah disarankan dalam Islam antaranya seperti berdiri tegak, rukuk,
sujud dan duduk di tahiyat akhir. Dalam
solat berdiri tegak turut dikenali sebagai Qiyam. Namun, kelonggaran telah diberikan kepada
mereka yang tidak mampu berdiri tegak dengan solat secara duduk. Semasa berdiri, tangan perlu bersedekap iaitu
kedudukan tangan kanan berada di atas tangan kiri dan kedua-dua tangan tersebut
berada di atas dari paras pusat.
Kelakuan ini telah dilakukan oleh Rasulullah saw. Perbuatan yang melapikan tangan sedemikian
telah dianggap sebagai kedudukan santai atau berada dalam keadaan berehat
dengan sempurna. Menurut ahli fisiologi,
dari posisi dan kedudukan ini menyebabkan sendi siku dan sendi pergelangan tangan
berada dalam keadaan rehat. Hal yang
demikian melancarkan pergerakan sendi dan dapat menghindarkan dari timbulnya
penyakit yang menyerang sendi – sendi.
Manakala dalam
rukuk pula, kepala ditundukkan dengan menyamai tulang belakang yang perlu
dilurus dan diratakan.Mata memandang tempat sujud. Hal yang demikian gerakan rukuk yang
disarankan oleh Rasulullah s.a.w dapat mengelakkan penyakit yang biasa menyerang
ruas belakang iaitu senggal pinggang yang mendadak, sakit pinggang, radang
tulang bahu dan senggal otot. Malah,
tabiat mengamalkan kedudukan tulang belakang yang lurus melintang ketika rukuk
dapat melambatkan proses penuaan dimana peningkatan tisu aktif berlaku dan
proses imbangan air dalam badan menjadi lebih baik dan melancarkan fungsi buah
pinggang.
Sujud pula merupakan
tindakan dimana kepala berada sama dengan kaki.
Kajian Dr. Fatimah mendapati bahawa keadaan seseorang bersujud bukan
sahaja menjadikan otot-otot besar dan kuat namun saluran darah seperti arteri,
vena serta urat limfa akan terurut.
Fenomena ini menghidarkan pengecilan dinding-dinding pembuluh darah
(arterioskerosis). Hal ini akan membantu
pengaliran dan limfa keseluruh anggota badan.
Menurut beliau lagi, rongga dada akan bertambah besar dan paru-paru akan
dapat berkembang dengan baik bagi menghirup lebih udara bersih ke dalamnya bagi
mengelakkan penyakit yang boleh menyerang paru-paru. Selain itu juga, tabiat mengamalkan jari kaki
yang membengkok ketika sujud, duduk antara dua sujud dan tahiyat akhir dapat
meningkatkan kadar pembakaran lemak di dalam badan dan dapat menyingkirkan
lemak badan yang berlebihan. Hal yang
demikian dapat merendahkan risiko penyakit jantung berlaku.
Tambahan pula, kajian
mendapati bahawa posisi sujud yang terbaik untuk kesihatan jantung sebagaimana
yang telah disarankan oleh Islam. Bagi
individu yang mengalami masalah tekanan darah tinggi pula, digalakkan kepada mereka
untuk bersujud dengan lebih kerap dan lama supaya kadar denyutan jantung
menjadi rendah dan menurunkan tekanan darah.
Ketika duduk di tahiyat akhir pula, punggung didudukkan diatas lantai
kaki kiri dan dimasukkan kebawah kaki kanan ditegakkan. Dr. Fatimah mengatakan bahawa ketika pergerakan
dari sujud ke tahiyat akhir, otot lantai pelvik akan diaktifkan dan dapat
melancarkan pengaliran darah kembali ke jantung (Fatimah et al,.:2008).
Tanpa disedari, solat banyak
mendatangkan kelebihan kepada pengamalnya sama ada solat harian atau solat
sunat. Kajian membuktikan bahawa solat
tahajud bukan sahaja menjadi pemangkin kepada peningkatan keimanan dan
ketakwaan, malah dapat meningkatkan kesihatan tubuh. Berdasarkan kaedah psikoneuroimunologi, ia
mampu mencerdaskan ketahanan tubuh dengan menguatkan sistem imunasi bahkan
individu yang sedang menderita penyakit kronik mempunyai peluang untuk sembuh
melalui terapi solat tahajud. Hal ini
juga telah dibuktikan oleh Prof Dr. Moh Sholeh, dan mendapati kelebihan solat
ini dapat merawat penyakit barah. Hal
yang demikian, pengamalan secara berterusan dapat meningkatkan imuniti badan
dan menurunkan tekanan pada hormon (Salleh :2007 :151).
Solat tarawih dan berpuasa juga dapat
mengurangkan nilai glukosa secara signifikan terhadap badan manusia.Kajian yang
telah dijalankan membuktikan bahawa berpuasa tidak mengakibatkan nyahhidrasi
pada sel tubuh badan.Malahan, keputusan kajian menunjukkan kandungan air di
dalam badan semakin meningkat yang seterusnya menjadikan tahap kesihatan turut
meningkat. Keadaan ini dijelaskan dengan
sudut fasa, jisim bukan lemak, kadar metabolism basal dan jumlah air dalam
badan meningkat, manakala rintangan, glukosa, dan jisim lemak menurun. Selain itu juga, kajian ini juga menunjukkan
bahawa kombinasi solat dan berpuasa dari sudut kesihatan tubuh badan adalah
setara dengan senaman dan diet dan boleh menjadi alternatif dalam mengamalkan
gaya hidup sihat ( Fatimah Ibrahim et al,. :2008).
Di samping itu, solat berjemaah juga
turut memberikan kesan baik kepada manusia.Menurut Dr Fatimah mengatakan
berdasarkan kajian yang dilakukan secara keseluruhannya orang yang telah
melakukan solat berjemaah mempunyai kesihatan yang lebih baik berbanding solat
secara sendirian. Sentuhan bahu ke bahu
yang dilakukan dalam solat ini menyebabkan cas tubuh manusia mengalir dan akan
meneutralkan caj tubuh manusia. Sebelum
solat, ada orang berasa penat dan setengah orang lain berasa tidak penat. Ketika solat dilakukan, orang yang tidak penat
mempunyai caj positif akan mengalirkan cas positifnya kepada orang yang penat
yang mempunyai cas negatif. Hal yang
demikian akan menyebabkan orang yang berjemaah mempunyai tenaga dan berada
dalam keadaan lebih tenang (Fatimah et al :2008).
Malahan juga, solat mampu menangani
masalah stress dan gangguan tidur.
Menurut Chaplin (2000), mendefinisikan stress sebagai perasaan tertekan
atau penghayatan tekanan dan sebagai satu keadaan tertekan samada secara
fizikal mahupun psikologi. Stres berlaku
apabila tuntutan seseorang itu tidak setanding dengan kebolehan atau kemampuan
kemahiran daya tindaknya.Dari perspektif Islam pula, stress adalah masalah jiwa
yang perlu ditangani. Stress yang
dihadapi oleh manusia boleh diubati dengan bersolat. Hal yang demikian kerana solat mengandungi
zikir, dan kelebihan zikir jika dilakukan dengan khusyuk dapat mendamaikan hati
( Danial Zainal Abidin : 2009 : 77).
Waktu sujud yang lama didalam solat berguna untuk menambahkan bekalan
darah di kepala.Manakala duduk berehat mampu mengembalikan darah dari kepala
kembali ke jantung.Pergerakan yang cepat dibantu oleh bangkitnya seseorang
ketika rakaat selanjutnya dapat mengurangi tekanan darah ke otak. Kajian yang dilakukan oleh Nor Azah Abdul
Aziz et al., (2008) terhadap 50 orang pelajar tahfiz menunjukkan tekanan darah
berkurangan selepas melakukan solat fardhu berbanding dengan tekanan darah
sebelum melakukan solat. Kadar tekanan
darah ini berada pada tahap normal dan melambangkan ketenangan tanpa
stress. Fakta ini bertepatan dengan
sabda Rasulullah s.a.w yang memerintahkan umatnya bersolat ketika menghadapi
kemarahan. Hal ini juga telah
membuktikan bahawa solat memberikan kesan yang pantas terhadap sistem saraf
dengan memberi ketenangan dan keseimbangan.
Comments
Post a Comment